Matblogg

Nu när jag gått och blivit med tvillingblogg så tänkte jag att jag kanske skulle nischa nån av dom. I den andra skriver jag ju om allt och inget…mest inget för närvarande 😉 så då får den här bli en…matblogg. Det finns det ju så få av på nätet. Eller inte. Men det finns nog plats för oss alla. Första receptet ut är ett fantastiskt enkelt matbröd jag och min co-worker Alma svängde ihop i går kväll. Tänkte jag gör det enkelt för er att följa med lite bilder. Inte för det var svårt för då hade jag aldrig gett mig på det utan för att det är kul med bilder helt enkelt. Receptet hittar man på rågsiktspåsen.

Rågrutor

 

Börja med att värma 5 dl vatten till 37 grader (fingervarmt) och låt 50 gram margarin smälta däri

Plocka fram övriga ingredienser och bakattiraljer:

Degbunke, el-visp med degkrokar, måttsats bestående av litemått, decilitermått, matsked och tesked.

 Tag även fram:

1 paket jäst

2 dl rågflingor

1 ½ tsk salt

2 msk sirap

2 tsk kummin

ca: 1 liter rågsikt

Gör så här:

 Smula ner jästen i degbunken.

Häll över den nu 37 gradiga degvätskan (ja, det är samma som det värmada vattnet och det smälta smöret)

Tillsätt övreiga ingredienser och elvispa för allt vad vispen håller (obs sluta om det luktar bränt och/eller ryker) tills degen känns smidig. Jag fick använda mer rågsikt än vad som stod på paketet men detta är en deg som inte behöver knådas så det gör inget om den är lite degig.

Degen ser inte mycket ut för världen just nu men lägg den under en bakduk i 30 minuter så får ni se på andra bullar…

Häll ut degen i en smörad långpanna ca: 30×40 cm och bred ut den med mjölad hand. Strö över rågflingor och nagga kakan med gaffel och skåra den i rutor. Jäs än en gång under bakduk i 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 grader. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Och som min hemkunskapsundervisande syster påpekar för mig (ständigt) Tänk på att alla ugnar är olika…tid och värme varierar. Eller så gör man som jag brukar göra…tar ut bakverken efter angiven snitttid (här då vid 17,5 minuter) vare sig dom är färdiga eller har blivit för brända.

Låt sedan brödet svalna under bakduk på ett galler. Skär i bitar och ät upp eller frys in.

Här skulle det vart mååånga fler bilder men så länge min dator krånglar, internet är segare än kola och jag inte begripet mig på wordpress än så får ni nöja er med detta så länge…har annars bilder på VARJE litet steg i bakprocessen. Så man inte ska göra några misstag. Eller i varje fall bara göra samma misstag som mig.

Go natt, nu blir det tentasömn (alltså ingen alls, blandat med snurr i täcket)

Lämna en kommentar