Röd vinbärslikör

Här kommer ett recept som är försvinnande gott. Men farligt i för stora mängder. Det är rätt så starkt 🙂

750 g färska röda vinbär

5 dl strösocker

4-5 enbär 4 vinbärsblad

1 l gin

Jag som aldrig gör enligt recepten själv hoppade över enbären, tog istället gin med lite mer enbärssmak och liiite mer socker än vad som skulle va.

Vinbären repas från stjälkarna, sköljs av och krossas lätt. Blanda i en stor ren glasburk i alla ingredienserna och låt stå och mogna i tre månader (gör man den i augusti är den alldeles jättegod i slutet på november- och ända fram till jul…om den räcker så länge  ;))

Viktigt att skaka burken en gång om dagen de första veckorna (för att undvika mögel, se till att alla bär är täckta av ginen). När likören mognat färdigt silas den upp i flaskor.

Skål

En reaktion på ”Röd vinbärslikör

  1. Det var ju tråkigt för mig att jag inte läste ditt recept tidigare, jag har gjort eller rättare sagt försökt att göra likör på mina vindruvor, röda och gröna, som växer i mitt uterum, gjorde som där stod i receptet, hällde i en hel liter konjak och rörde om varje dag och efter den utsatta tiden silade jag ifrån bären och gjorde en sockerlag, tog lite mer socker än vad som stod. Silade upp den på flaskor och sedan skulle det stå mörkt och kallt, så jag satte flaskorna ute i garaget där det alltid är lite svalare och mörkt, men det verkar som det inte har varit tillräckligt kallt, så idag upptäckte jag att det har börjat växa i flaskorna, fullt med mögelsvampar som flyter uppe på ytan, men inget i mitten på flaskan, det luktar inte mögel utan ganska god doft, vet du eller någon annan om man vågar sila bort mögelsvampen och hälla upp det på nya rengjorda flaskor och sedan ställa in det i kylen, för att sedan låta det stå och lagra sig några månader, eller är det farligt att dricka det? Man vill ju inte bli förgiftad!

Lämna en kommentar