Istället för Tacos

Jag har insett att jag är en sockerolist. Typ alkoholist fast när det gäller godsaker och mat och allt som går att knapra på. Så för femtielfte gången så börjar jag mitt nya liv. GI har funkat en gång förut så det vore väl skam om det inte funkade igen. Denna första vekca har jag gjort matsedel som jag försökt att följa så gott det går. I går stod det Kycklingfilé med senapsås på menyn. Den gick inte av för hackor den. Här är receptet:

Till 4 pers.

800 g kycklingfilé

1 chalottenlök

rapsolja till stekning

3 dl grädde

2 tsk fransk senap

1 vitlöksklyfta

salt och malen vitpeppar

½ knippe persilja

1 finhackad röd paprika

Värm ugnen till 225 grader. Stek på kycklingfileerna runt om och lägg dom i en ugnsform. Finhacka chalottenlöken och mjukstek den med. Lägg över i ugnsform. Stek i ugn tills innertemperaturen är 70 grader. Blande grädde, senap och vitlök i en kastrull och sjud på svag värme tills såsen kokat ihop något. Ta ut kycklingen och slå skyn som bildats i såsen. Häll över såsen över kycklingen. Strö över persilja och den finhackade paprikan. Servera med ugnsrostade grönsaker och en tomat-fetaost-basilikasallad.

Gööörgött 🙂

Lämna en kommentar